In de Nassauhaven, op de Kop van Feijenoord in Rotterdam, zijn 18 drijvende woningen (watervilla’s) te water gegaan. Het is het eerste drijvende woonproject in een Rotterdams havenbekken. Aan het dak werden bijzondere eisen gesteld, met name op het gebied van duurzaamheid.
Drijvend bouwen past in de stadsvisie en de ambities van Rotterdam. De twee belangrijkste argumenten om op het water te bouwen zijn dat drijvend bouwen een klimaatbestendige vorm van bouwen is, waar nieuwe (energie) technieken kunnen worden toegepast in zichtbare projecten. Tevens voegt drijvend wonen een nieuw woningsegment toe aan de bestaande woonvormen. Hierdoor kunnen lege havenbekkens in Rotterdam een attractief woon- en recreatiemilieu worden.
Wonen op het water
De drijvende waterwoningen zijn ontwikkeld en ontworpen door Team Havenloft/Public Domain Architecten. De woningen worden gerealiseerd door BIK Bouw uit Barendrecht. De woningen zijn geproduceerd in de loods van BIK bouw zelf, gerealiseerd op de kade voor de loods en vervolgens (aan til- en trekankers die aan de boven- en zijkanten van de drijflichamen zijn bevestigd) gehesen en getransporteerd naar hun eindbestemming. De havenlofts staan dan vrij op een eigen drijflichaam in een eigen waterkavel.
Alle woningen zijn vrijstaand en bewegen mee met de waterstanden van eb en vloed in de Nassauhaven. Dit betekent dat ze robuust maar ook licht worden gebouwd. Binnen elk kavel is ruimte voor de ligplaats van een boot of sloep. De drijflichamen liggen vast aan stalen meerpalen, waarlangs het kalm en stabiel het getij volgt. Per twee havenlofts zijn de drijflichamen aan elkaar gekoppeld. De woningen maken gebruik van een gezamenlijke brug.
Dakstructuur
Hoewel elk dak verschilt, is de basis steeds hetzelfde. Op de houten ondergrond is eerst als dampremmende laag een PE-folie aangebracht. Hier bovenop is een isolatielaag aangebracht in een combinatie van EPS en PIR. Hier is voor gekozen omdat de daken naar vier zijden afschot dienden te hebben. Over de EPS-isolatie is PIR-isolatie gelegd, die vervolgens mechanisch werd bevestigd. Hier overheen zijn vervolgens de RubberGard EPDM membranen op verlijmd. Er is voor brede membranen gekozen, zodat de daken snel waterdicht konden zijn, zonder dat er naden zouden zijn.
Duurzaamheid
Aan alle materialen werden strenge duurzaamheidseisen gesteld, waaronder dus ook de dakdichting. Volgens onderzoeksbureau NIBE is EPDM voor het platte dak het meest duurzame dakbedekkingsmateriaal. Het geeft geen schadelijke stoffen af en ook is de levensduur van het materiaal zodanig, dat gesteld kan worden dat het materiaal (bij juiste verwerking en onderhoud) zo lang meegaat als de constructie zelf. Bovendien is het materiaal volledig recyclebaar. Op enkele daken wordt een sedumdak aangebracht, dit levert een bijdrage aan de luchtkwaliteit van de stad.
Afbeeldingen: © Mawipex / VW Daken