Een gloednieuwe pier zet de toon voor het toekomstige Schiphol: efficiënt ingericht, duurzaam en vol karakter en comfort voor reizigers. Aan de nieuwe pier – met alle voorzieningen lijkt het wel een terminal – kunnen aan de ene zijde 5 narrow-body vliegtuigen boarden, en aan de overzijde ofwel 6 narrow-body vliegtuigen ofwel 3 van het allergrootste formaat.
Voor Nederlandse maatstaven is dit een ongekend grote opdracht. 53.000 m2 gebouw, verdeeld over 3 verdiepingen – om reizigers met afwijkende security status van elkaar te scheiden.
In totaal 8 gatehuizen en 57.000 m2 bestrating voor vliegtuigopstelplaatsen. Dat alles met een ongenaakbare deadline.
Slimme projectorganisatie
Het bestek stelt specifieke eisen aan veiligheid en is ambitieus op duurzaamheid. Dat wordt gewaarborgd met een slimme projectorganisatie.
Een team van ervaren en nauw bij de realisatie betrokken werklieden bespreekt wekelijks de voortgang met het projectteam van de opdrachtgever. Samen worden de prioriteiten bepaald, wordt er besproken hoe de uitdagingen worden opgelost, en welke materialen en methoden er daarvoor worden gebruikt.
Dat garandeert dat de juiste keuzes worden gemaakt. Bovendien heeft de opdrachtgever zo de flexibiliteit om bij te sturen.
Geen overlast
Het vele vliegverkeer en alle reizigers merken maar weinig van de werken.
Zo wordt de corridor die de nieuwe pier met de huidige luchthaven verbindt, in diverse delen opgebouwd op een nabij gelegen terrein. De uiteindelijke plaatsing vergt dan nog maar weinig tijd en overlast. Leveringen worden ontvangen op een rustigere plek van Schiphol, waarvandaan het project ook samen met de opdrachtgever wordt gecoördineerd.
Vanaf daar worden de materialen met veel zorg naar de bouwplaats gebracht. Deze is door de Rinze Hofstraweg, een door Schiphol veel gebruikte route, opgesplitst in een ‘landside’ en ‘airside’ deel. Om het vele verkeer niet teveel te hinderen, werd er simpelweg een tijdelijke brug gebouwd. Zo kan Schiphol voort met ‘business as usual’.
Dakwerken
Omwille van de strenge maatregelen wat betreft de brandweerstand is er geïsoleerd met glasvlies-isolatie. De UltraPly TPO membranen van 1,5 mm zijn mechanisch bevestigd in de betonnen ondergrond.
De metalen structuur die honderden HVAC-installaties draagt, werd meer dan 200 keer doorboord. Hiervoor is er een kwalitatieve en duurzame afdichting voorzien met UltraPly TPO Coated Metal Plates en Pourable Sealer.
Het team dat de UltraPly TPO-membranen installeerde, volgde voor de start van het project een opleiding. Daarnaast voorzag het Technisch Departement een regelmatige opvolging op vraag van de algemene aannemer.
Ecologisch dakmembraan
Het dak heeft een totale oppervlakte van ruim 23 tennisbanen. Op het dak zal een warmteafstotend en energie-efficiënt ecologisch dakmembraan worden aangebracht.
Dit membraan is:
- Niet giftig bij het aanbrengen en in het geval van brand
- Makkelijk te recyclen
- Beter voor het milieu dan normale dakbedekkingen: er wordt bij de productie minder materiaal gebruikt & minder energie verbruikt.
Bovenop de technische ruimte, die op het dak komt, worden zonnepanelen aangebracht. Ook worden zonnepanelen geplaatst op de schuine verbindingen tussen de pier en de gatehuizen.
Regenwater voor doorspoelen toilet
Regenwater dat op het dak valt, wordt straks opgevangen. Via een pluviasysteem wordt het water opgeslagen. Dit regenwater zal, samen met water uit de wastafels, gebruikt worden voor het doorspoelen van de toiletten en urinoirs. Zo wordt straks 46% minder drinkwater verbruikt.
Bron: Ballast Nedam | Schiphol.nl